Jak radzić sobie z codziennym stresem?

lekarze specjaliści > Jak radzić sobie z codziennym stresem?

Czy wiesz, że...

Jak radzić sobie z codziennym stresem?

Jak radzić sobie z codziennym stresem?
Stresu nie da się uniknąć, można jednak go zredukować, stosując sprawdzone metody, dopasowane do przyczyny występowania stresu. Redukcja ta może odbywać się na wielu płaszczyznach i obejmować niwelowanie objawów fizycznych i dyskomfortu psychicznego.

Współczesna psychologia wyróżnia trzy style radzenia sobie ze stresem. Za najefektywniejszy uważa się styl skoncentrowany na zadaniu - redukcja stresu następuje na skutek zniwelowania samego stresora, przez podjęcie konkretnych działań. Człowiek, który wykorzystuje drugi styl - skoncentrowany na emocjach - skupia się na swoich przeżyciach wewnętrznych, co często prowadzi do trudności w walce z przyczyną stresu. Najpierw bowiem trzeba uporać się z własnymi emocjami i przezwyciężyć lęk przed zmierzeniem się z trudną sytuacją, a dopiero później można szukać sposobów na jej rozwiązanie. Trzeci styl - skoncentrowany na unikaniu - jest najmniej przystosowawczy, a jego stosowanie prowadzi do coraz większych problemów. Jednostka unika stresujących sytuacji i relacji, na skutek czego stresor ma coraz większy wpływ na funkcjonowanie całego organizmu i powoli prowadzi do jego deregulacji.

Wiedza psychologiczna vs realne życie

Aby móc efektywnie radzić sobie ze stresem w codziennym życiu, należy znaleźć aktywności, które pozwolą ukoić nerwy i uspokoić organizm. W praktyce trzy opisane style radzenia sobie ze stresem mieszają się i uzupełniają, tworząc skuteczną metodę na redukcję stresu. Kluczowe jest zrozumienie własnych emocji i przeżyć wewnętrznych oraz podejmowanie aktywności relaksujących i odprężających. Wypoczęty mózg działa lepiej i szybciej znajduje rozwiązanie, a redukowanie napięcia mięśni wpływa pozytywnie na sen, a więc i na siły witalne całego organizmu.

Do najczęściej podejmowanych aktywności relaksujących należą ćwiczenia fizyczne, np. bieganie, udział w grach zespołowych lub wizyty na siłowni. Wiele osób czyta książki, gotuje, słucha muzyki lub spędza czas w gronie przyjaciół. Każda aktywność, która zmierza do relaksu i przez daną jednostkę uważana jest za przyjemną, pozwala na redukcję objawów działania stresu.

Wspomaganie farmakologiczne

Silny, długo utrzymujący się stres prowadzi do stanu, w którym organizm nie może odpoczywać. Wsparciem dla podejmowania własnych działań jest więc farmakologia -
leki na uspokojenie dostępne bez recepty oraz te, które przepisać może lekarz. Do pierwszej grupy należą syropy, tabletki i napary, składające się z wyciągów roślinnych i ziołowych. Wpływają one głównie na układ nerwowy - łagodzą jego napięcie oraz ułatwiają zasypianie.

Leki na receptę to zwykle silne środki, wykazujące działanie uspokajające, a niekiedy również otępienne. W ich składzie znajdują się często benzodiazepiny, czyli substancje o działaniu hamującym, wpływające na ośrodkowy układ nerwowy. Stosuje się je do leczenia objawów chronicznego stresu, zmęczenia i napięcia, jednak nie niwelują one przyczyny. W lekach na receptę pojawia się również hydroksyzyna - środek uspokajający, używany nie tylko do walki ze skutkami stresu, ale również do redukowania napięcia, nadpobudliwości, strachu, niepokoju, a nawet zaburzeń w sferze emocjonalnej.

 

Polityka prywatności i polityka wykorzystania plików "cookies":

Drogi Użytkowniku, Telewolt sp. z o.o. jest administratorem danych osobowych i na podstawie uzasadnionego interesu przetwarza na tej stronie pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony internetowej oraz do celów analitycznych. Więcej informacji można znaleźć na stronie tutaj.

 

medserwis.pl Telewolt Sp. z o.o. 00-671 W-wa, ul. Koszykowa 70 lok.2, tel.: 601 410 411, e-mail: medserwis@medserwis.pl