Witamina B12 - dawkowanie, niedobór i najważniejsze właściwości

lekarze specjaliści > Witamina B12 - dawkowanie, niedobór i najważniejsze właściwości

Czy wiesz, że...

Witamina B12 - dawkowanie, niedobór i najważniejsze właściwości

witamina b12
Witamina B12 ma bardzo duże znaczenie dla zdrowia człowieka i prawidłowego funkcjonowania organizmu. Zarówno jej niedobór, jak i nadmiar, prowadzą do problemów zdrowotnych, które objawiają się na różne sposoby. Na braki witaminy B12 najbardziej są narażone osoby będące na diecie wegańskiej, ponieważ największe jej źródła znajdują się w mięsie, jajach i mleku.

Witamina B12 - jakie pełni funkcje?

Witamina B12, inaczej kobalamina lub metylokobalamina jest kluczowym dla organizmu organicznym związkiem chemicznym. Jej największym atutem jest pozytywny wpływ na zdrowie psychiczne. Dzisiejsze czasy wywierają na nas ogromną presję, a tempo życia jest niezwykle szybkie. Ludzie przez to często skarżą się na obniżenie nastroju i zmęczenie. Może się jednak okazać, że na obniżenie zdrowia psychicznego w pewnym stopniu wpływa właśnie niedobór witaminy B12. Poza tym kobalamina poprawia funkcjonowanie układu krwionośnego i pokarmowego.

Co ciekawe wielu naukowców twierdzi, że dostarczanie odpowiednich dawek witaminy B12 może uchronić nas przed chorobą Alzheimera, a nawet niektórymi nowotworami. Wiele badań wskazuje, że pacjenci z zaburzeniami psychiatrycznymi mają często zaniżony poziom B12 w organizmie, który oscyluje poniżej normy. Można zaobserwować również zależności pomiędzy stężeniem witaminy B12 a depresją. U pacjentów z niedoborem kobalaminy depresja przebiega ciężej niż normalnie. Podczas trwania depresji suplementacja witaminą B12 również może poprawić skuteczność leczenia. Oznacza to, że związek ten jest jednym z najistotniejszych dla organizmu człowieka. 

Niedobór B12 - najczęstsze objawy

Jako że witamina B12 ma bardzo duże znaczenie dla zdrowia człowieka, jej niedobór można szybko zauważyć poprzez dokuczliwe objawy. Najczęściej pojawia się zmęczenie, które utrzymuje się przez dłuższy czas. O ile zmęczenie po wysiłkowe jest normalną sprawą, tak zmęczenie bez konkretnego powodu, powinno nas zaniepokoić. Dlaczego niedobór B12 powoduje zmęczenie? Ponieważ wspomniana witamina jest niezbędnym elementem w produkcji czerwonych krwinek, których zadaniem jest przenoszenie tlenu do narządów. Brak witaminy B12 sprawia, że do naszych komórek dociera mniejsza ilość tlenu, co z kolei powoduje ciągłe zmęczenie i senność. Oczywiście każdy z nas ma słabsze dni, ale nadmierne zmęczenie można szybko zauważyć, gdy wykonanie najprostszych codziennych czynności sprawia spory problem.

Inny objaw to drętwienie kończyn i również jest to pochodna zmniejszonej ilości tlenu w komórkach. Drętwienie nie musi być mocno odczuwalne, a nawet częściej mrowienie jest bardzo delikatne. Uczucie przepływającego przez ciało prądu nie należy do najprzyjemniejszych, dlatego często to właśnie w tym momencie pacjenci postanawiają udać się do specjalisty. Częste objawy to także zawroty głowy oraz obniżenie nastroju. Pojawiają się problemy z utrzymaniem równowagi i chwiejny krok. Jeśli chodzi o nastrój, to witamina B12 bierze czynny udział w syntezie dopaminy i serotoniny. Dopamina nazywana jest również ośrodkiem przyjemności, a zaburzenia w tym zakresie prowadzą do zmniejszonej motywacji, człowiek przestaje cieszyć się małymi rzeczami.

Witamina B12 dawkowanie

Jeśli chodzi dawkowanie, to Instytut Żywności i Żywienia przedstawia następujące dane w przyjmowaniu witaminy B12:
u dzieci w wieku od 1 do 3 lat - 0,9 μg/d,
u dzieci w wieku od 4 do 6 lat - 1,2 μg/d,
u dzieci w wieku od 7 do 9 lat - 1,8 μg/d,
u starszych dzieci i młodzieży - od 1,8 do 2,4 μg/d,
u dorosłych - 2,4 μg/d,
u kobiet w ciąży - 2,6 μg/d,
u kobiet karmiących - 2, 8 μg/d.

Oczywiście jeśli pacjent choruje np. na niedokrwistość złośliwą Addisona to dzienne dawki witaminy B12 będą większe, zgodne z zaleceniami lekarza. Zapotrzebowanie na witaminę B12 zależy również od wieku i stanu zdrowia pacjenta. Wraz z wiekiem przyswajalność kobalaminy z tradycyjnych produktów spada, dlatego warto uzupełniać braki, stosując dodatkowe dawki. 

Witamina B12 nadmiar

Zdarza się, że witamina B12 stosowana przez dłuższy okres może powodować uczulenia. Natomiast samo przedawkowanie tej witaminy nie jest łatwe, ponieważ nie jest ona gromadzona w organizmie. Witamina B12 rozpuszcza się w wodzie i jest wydalana z moczem. Instytut Żywności i Żywienia podaje, że nawet spożywanie witaminy B12 w ilościach większych niż zalecane nie powoduje efektów ubocznych. Mimo wszystko zaleca się stosowanie do zalecanych dawek i nieprzyjmowanie na własną rękę większych ilości witaminy B12 bez konkretnego powodu.

Witamina B12 występowanie

Zastanawiasz się co zawiera witaminę B12? Jak już zostało wspomniane na wstępie, najczęściej występuje ona w mięsie, jajach, mleku, a także wędlinach, rybach czy serach. Są to produkty pochodzenia zwierzęcego, które warto wyszczególnić w swojej diecie. Rekordowe ilości tego związku można znaleźć w szczupaku, który zawiera powyżej 20 µg/100 g. Warto spożywać także inne ryby takie jak makrele czy pstrągi. Braki w witaminie B12 mogą mieć osoby prowadzące dietę wegetariańską. Wszystko za sprawą tego, że w produktach roślinnych B12 praktycznie nie występuje, poza małymi wyjątkami. Jeśli chodzi o mięsa to najlepiej spożywać wołowinę, w której na 100 g pojawia się około 1,4 µg witaminy B12. Dobrym wyborem jest również mięso indycze, które zawiera od 0,7 do 1,7 µg tego związku.

Podsumowując, witamina B12 ma ogromny wpływ na prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Jej niedobór bardzo często powoduje problemy na tle psychicznym, wahania nastrojów oraz chroniczne zmęczenie. Czasami, mogą pojawiać się również zawroty głowy lub drętwienia kończyn. Witaminę B12 warto przyjmować zgodnie z dawką zalecaną przez Instytut Żywności i Żywienia. Ciężko przedawkować B12 ze względu na to, że nie jest gromadzona w organizmie, jednak w niektórych przypadkach mogą pojawić się uczulenia. W przypadku zaobserwowanych objawów warto odwiedzić Sklep Życia, który oferuje witaminę B12 w różnych rodzajach i wielkościach.


 

Polityka prywatności i polityka wykorzystania plików "cookies":

Drogi Użytkowniku, Telewolt sp. z o.o. jest administratorem danych osobowych i na podstawie uzasadnionego interesu przetwarza na tej stronie pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony internetowej oraz do celów analitycznych. Więcej informacji można znaleźć na stronie tutaj.

 

medserwis.pl Telewolt Sp. z o.o. 00-671 W-wa, ul. Koszykowa 70 lok.2, tel.: 601 410 411, e-mail: medserwis@medserwis.pl